pengikut yang setia~

Cerpendek

Cerpendek, atau cerita pendek.

Aku letih. Lalu aku sandarkan diri pada dinding dan keluarkan laptop dari beg sandang yang terletak elok di tepi aku. Laju aku menekan papan kekunci walhal tadi aku letih.

Hari itu macam biasa. Pergi kerja dan buat kerja pun macam biasa. Yang lainnya, hari itu bodyguards aku yang dua orang itu takkan ada teman aku macam biasa. Hariz EL. Syahmi pula ada temuduga petangnya. Jadi, Syahmi bantu aku siapkan brochures dan fail untuk program petang ini. Aku bergurau dengan Syahmi macam biasa. Syahmi tolak troli yang dipenuhi barang-barang ke tempat program itu dan lepas bertanyakan pada aku, sama ada aku ok atau tak, dia berlalu. "Buat elok-elok." sempat aku pesankan pada dia. Syahmi angguk.

Betul-betul berhadapan dengan auditorium di mana tempat program itu berlangsung adalah tempat kerja Aidil. Oh ya, Aidil punya muka baby face, senyumnya manis. Dialah lelaki jambu pertama aku minat. Selama ni mana pernah aku suka pada lelaki jambu. Hihi. Kadang-kadang aku curi pandang. 'Alaaaa tak ada pun.' bisik hati aku, hampa.

Aku lakukan tugas aku macam biasa. Mempromosikan tempat kerjaku dan juga bahagian aku bekerja. Kami bantu perniagaan baru untuk ke tahap lebih tinggi. Bila semua peserta sudah ke dalam, barulah aku ada masa untuk minum petang. Aku ingat lagi, menu petang itu; karipap dan kek lapis. Dan tak lupa teh tarik kegemaran semua. Aku teringat pada Aidil, lalu aku 'bubuhkan' beberapa keping karipap dan kek lapis untuk kawan-kawan di tempat kerjanya. Eleh padahal nak cuci mata tengok Aidil. Hahaaha, Aidil senyum tengok aku bersama pinggan penuh di kedua tangan. "Mana cukup ni." gurau Aidil. "Tak cukup ambillah sendiri dekat depan tu. Tak apa, banyak lebih." aku minta.

Lalu aku beredar semula ke tempat aku, risau aku mana tahu Encik Mazlan carik aku nanti. Aku rebahkan badan aku ke sofa hitam di tepi dinding khas untuk tetamu. Sambil aku main Twitter, aku perasan satu lelaki agak 'sado' berjalan ke arah jamuan. Aku bangkit lalu menegur lelaki tersebut. "Ha, makan lah. Memang banyak lebih." "Eh tak apa lah, nak minum air je." tolak lembut lelaki dengan name tag 'Adam' di belah kanan dada uniformnya. "Kerja sini ke? Tak pernah nampak pun." Aku tersenyum kecil. "Ya, baru je lagi." "Nak nombor telefon boleh, senang nanti nak contact." Aku sebenarnya terkejut namun aku beri jua, tak tahu kenapa.

Siapa sangka, pertemuan singkat itu sebenarnya telah merubah hampir seluruh hidupku. Adam masih ada di sisiku namun bertemankan satu fakta; dia suami orang! Aku tahu, salah. Tak perlu semua nasihat, aku dah besar. Dah boleh fikir sendiri. Aku cuba elak, tahan diri namun semuanya berlaku terlalu pantas.

***bersambung

No comments:

Post a Comment